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二つのエディプスコンプレックス読解 : 超自我と〈父の名〉をめぐって
https://kufs.repo.nii.ac.jp/records/2000162
https://kufs.repo.nii.ac.jp/records/20001625b503bbd-b4a0-467a-8f45-1228721fcf6d
| 名前 / ファイル | ライセンス | アクション |
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| Item type | 紀要論文 / Departmental Bulletin Paper(1) | |||||
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| 公開日 | 2025-06-06 | |||||
| タイトル | ||||||
| タイトル | 二つのエディプスコンプレックス読解 : 超自我と〈父の名〉をめぐって | |||||
| 言語 | ja | |||||
| 言語 | ||||||
| 言語 | jpn | |||||
| キーワード | ||||||
| 言語 | ja | |||||
| 主題Scheme | Other | |||||
| 主題 | フロイト | |||||
| キーワード | ||||||
| 言語 | ja | |||||
| 主題Scheme | Other | |||||
| 主題 | ラカン | |||||
| キーワード | ||||||
| 言語 | ja | |||||
| 主題Scheme | Other | |||||
| 主題 | エディプスコンプレックス | |||||
| キーワード | ||||||
| 言語 | ja | |||||
| 主題Scheme | Other | |||||
| 主題 | ユダヤ教 | |||||
| キーワード | ||||||
| 言語 | ja | |||||
| 主題Scheme | Other | |||||
| 主題 | キリスト教 | |||||
| 資源タイプ | ||||||
| 資源タイプ識別子 | http://purl.org/coar/resource_type/c_6501 | |||||
| 資源タイプ | departmental bulletin paper | |||||
| その他(別言語等)のタイトル | ||||||
| その他のタイトル | Two Oedipus Complex Readings: The Superego and “Name of the Father” | |||||
| 言語 | en | |||||
| 著者 |
網谷, 優司
× 網谷, 優司 |
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| 抄録 | ||||||
| 内容記述タイプ | Abstract | |||||
| 内容記述 | In Totem and Taboo (1913), Freud presented the hypothesis of killing of the original father and argued that sons’ remorse for the killing of their father was the origin of human law. The mental class that bears this law is in 1923 named the “superego”. The superego is organized by the identification with the father in the collapse of the Oedipus complex. The French psychoanalyst Lacan proposed “Name of the Father” as a signifier of law after the collapse of the Oedipus complex. The purpose of this paper is to highlight the difference between the superego and “Name of the Father”. In the 1930s Freud developed the hypothesis of the murder of the original father to the idea of the murder of Moses by the Jews. Such Freud`s logical development is a conduct that keeps the murdered father alive as the superego. Lacan gives the “Name of the Father” a redemptive function similar to that of the Christian God. In the Oedipal situation, the child is at the mercy of the random absence and presence of the mother, and it is the signifier “Name of the Father” that gives symbolic order to the mother’s absence and presence. |
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| 言語 | en | |||||
| bibliographic_information |
ja : 国際言語文化 en : International Language and Culture 号 7, p. 1-16, ページ数 16, 発行日 2023-03-17 |
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| 出版者 | ||||||
| 出版者 | 国際言語文化学会 | |||||
| 言語 | ja | |||||
| item_10002_source_id_9 | ||||||
| 収録物識別子タイプ | ISSN | |||||
| 収録物識別子 | 2189-3349 | |||||
| item_10002_source_id_11 | ||||||
| 収録物識別子タイプ | NCID | |||||
| 収録物識別子 | AA12712605 | |||||
| item_10002_relation_12 | ||||||
| 識別子タイプ | CRID | |||||
| 関連識別子 | 1520014426100253056 | |||||
| 出版タイプ | ||||||
| 出版タイプ | VoR | |||||
| 出版タイプResource | http://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85 | |||||