WEKO3
アイテム
メキシコ近代建築の位相 : ルイス・バラガンの感情的建築思想と、機能主義および地域主義との比較を通じて
https://kufs.repo.nii.ac.jp/records/2000147
https://kufs.repo.nii.ac.jp/records/2000147aaa32e40-9d40-48ff-a6d1-e4dfdf158226
| 名前 / ファイル | ライセンス | アクション |
|---|---|---|
|
|
| Item type | 紀要論文 / Departmental Bulletin Paper(1) | |||||
|---|---|---|---|---|---|---|
| 公開日 | 2025-03-27 | |||||
| タイトル | ||||||
| タイトル | メキシコ近代建築の位相 : ルイス・バラガンの感情的建築思想と、機能主義および地域主義との比較を通じて | |||||
| 言語 | ja | |||||
| 言語 | ||||||
| 言語 | jpn | |||||
| キーワード | ||||||
| 言語 | ja | |||||
| 主題Scheme | Other | |||||
| 主題 | 感情的建築 | |||||
| キーワード | ||||||
| 言語 | ja | |||||
| 主題Scheme | Other | |||||
| 主題 | ルイス・バラガン | |||||
| キーワード | ||||||
| 言語 | ja | |||||
| 主題Scheme | Other | |||||
| 主題 | マティアス・ゲーリッツ | |||||
| キーワード | ||||||
| 言語 | ja | |||||
| 主題Scheme | Other | |||||
| 主題 | 近代建築 | |||||
| キーワード | ||||||
| 言語 | ja | |||||
| 主題Scheme | Other | |||||
| 主題 | メキシコ | |||||
| 資源タイプ | ||||||
| 資源タイプ識別子 | http://purl.org/coar/resource_type/c_18ws | |||||
| 資源タイプ | research report | |||||
| その他(別言語等)のタイトル | ||||||
| その他のタイトル | Phases of Mexican Modern Architecture: Through a Comparison of Luis Barragán’s Emotional Architectural Philosophy with Functionalism and Regionalism | |||||
| 言語 | es | |||||
| 著者 |
東, 俊一郎
× 東, 俊一郎 |
|||||
| 抄録 | ||||||
| 内容記述タイプ | Abstract | |||||
| 内容記述 | The “Emotional Architecture” advocated by Barragán and Goeritz was meant to be a reaction against functionalism in the context of the times, but it also stated that architecture, like art in general, should reflect the spirit of the times, and to this end, architecture should have the function of working on the human emotions. The Philosophy of “Emotional Architecture,” which Barragán explored early in his architectural career and which Goeritz named in 1954, was extremely different from the “functionalism” that prevailed at the time. In contrast to Mexican “functionalism,” which was strongly tied to post-revolutionary political ideology and excluded decorative and aesthetic elements from architecture, the former’s conception of architecture’s role was to restore humanity, and it was extremely aesthetically concerned and attempted architecture as an art form. Although some consider “emotional architecture” to be the precursor of the “regionalism” that followed, the architectural expression of “emotional architecture” was more abstract and universal than that of “regionalist” architecture, which expressed regional characteristics in a figurative manner. | |||||
| 言語 | en | |||||
| bibliographic_information |
京都外国語大学ラテンアメリカ研究所紀要 巻 22, p. 127-144, ページ数 18, 発行日 2022-12-01 |
|||||
| 出版者 | ||||||
| 出版者 | 京都外国語大学ラテンアメリカ研究所 | |||||
| 言語 | ja | |||||
| item_10002_source_id_9 | ||||||
| 収録物識別子タイプ | ISSN | |||||
| 収録物識別子 | 2433-2259 | |||||